2 min

Vi sparar på kontor – och förlorar kunskapen på köpet

Företag skalar ner kontor för att spara pengar, men vad kostar det när folk slutar prata med varandra? Tyst kunskap, förtroende och initiativförmåga dör utan närvaro.

Michael Hansson

Företag skalar ner kontor. Skär bort kurser. Flyttar möten till länkar.

Allt för att spara pengar.

Bra för budgeten? Ja - på kort sikt.

Men vad kostar det när folk slutar prata med varandra?

Kunskap byggs inte i slides

Inte i Slack. Och definitivt inte i ett inspelat Teams-möte där alla stängt av kameran.

Den byggs i allt vi rationaliserat bort:

  • Småsnacket vid kaffeautomaten.
  • “Har du fem minuter?” i korridoren.
  • Ironiska blickar i mötet som blir en lösning efteråt.

Förtroende kräver mer än en emoji.

Tillit dör i ensamhet

Sociologer, beteendevetare, psykologer är överens: För att lita på någon måste vi se dem. Vi behöver läsa kroppsspråk, höra tonfall, känna när någon blir osäker.

När allt blir digitalt blir relationerna… platta.

Resultatet?

  • Färre vågar ta ansvar för det ingen bett om.
  • Färre ställer en “dum” fråga som egentligen räddar projektet.
  • Färre ser när en kollega har det tufft - innan det är för sent.

Det är ingen känslogrej. Det är hård psykologi.

Forskningen backar upp det

  • 70% av kunskapsöverföring sker informellt (Harvard Business Review)
  • Spontana möten ökar kreativiteten (MIT Media Lab)
  • Distansarbete utan social förstärkning leder till fragmenterade team (Stanford)

Men vi mäter inte det. Vi mäter bara sparad hyra och minskade resor.

För det är budgeten som är viktigast.

Sa inget framgångsrikt företag någonsin.

Priset vi betalar

Jag är verkligen inte emot digitalisering. Det är 100% av min inkomst. Jag älskar att vi kan jobba var som helst.

Men det finns ett pris man alltid måste ha med i beräkningen:

Tyst kunskap, förtroende och initiativförmåga dör utan närvaro. Och det är ett enormt pris för nästan alla projekt på en arbetsplats.

Så nästa gång ni sparar in på en lokal eller skär ner på resor, fysiska kurser eller workshops - fråga er:

Hur mycket förlorar vi i ansvar, relationer och kunskap? Kostar det mer än vad vi sparar?

Sen agerar ni utifrån det svaret, inte BARA budgeten.